Vaginal infections
Hüvelyi fertőzések

Égő, viszkető szeméremtáji érzés, vizelési inger, bővebb, erős szagú vagy megváltozott színű folyás. Ezeket a tünetek a hüvelyi fertőzés jelei!

Kellemetlen, kényelmetlen, és természetesen mindig a legrosszabbkor jön. A hüvelyváladék vizsgálatával kideríthtő, hgy a fertőzést gomba, baktérium vagy protozoon okozza-e? A kezelés általában a fertőzés típusának megfelelő kúp vagy hüvelykrém.

A hüvelyváladék tiszta, fehér vagy törtfehér folyadék, amely a hüvelyből távozik. Ezt a váladékot a méh, a méhnyak és a hüvely termeli, és főleg lesodródott sejtekből és baktériumokból áll. Feladata, hogy nedvesítse a hüvelyt, és segítsen annak tisztulásában. A hüvelyből való váladékozás tehát természetes és normális folyamat, de a váladék megváltozása fertőzés vagy betegség jele is lehet. A nőknek változó mennyiségű hüvelyváladéka van. Vannak, akik több váladékot termelnek, míg mások nagyon keveset vesznek észre. A szokásos hüvelyváladék színének, állagának, illatának vagy mennyiségének megváltozása problémát jelenthet.

Vaginal health, normal discharge
Miről árulkodik a hüvelyváladék színe?

ÁTLÁTSZÓ

normál váladék, ovuláció, terhesség

FEHÉR

normál váladék. Ha darabos: gombafertőzés

SÁRGA / ZÖLD

hüvelyi fertőzés (STI) jele lehet

RÓZSASZÍN

méhnyak gyulladás, irritáció, polip, beágyazódási vérzés

VÖRÖS

menstruáció, rendellenes vérzés

SZÜRKE

bakteriális vaginózis

Mikor forduljak orvoshoz?

Minden olyan esetben érdemes orvoshoz fordulni, amikor szokatlan, erős, kellemetlen tüneteket tapasztal.

A probléma oka a hüvelyi vizsgálatkor általában könnyen beazonosítható. Kérdéses esetben, vagy visszatérő panaszok esetén érdemes lefuttani egy kórokozó tesztet, ez lehet hüvelyváladék-tenyésztés vagy célzott kórokozó kimutatás (PCR)